KONSEP PEMBANGUNAN INSAN
Kerajaan sangat komited dalam pembangunan modal insan. Pembangunan modal insan ialah tindakan atau program yang dilaksanakan oleh sesebuah organisasi untuk membangunkan seseorang supaya berketerampilan dari aspek pengetahuan , kemahiran dan pembentukan sikap dalam melaksanakn tugas. Dalam konteks negara Malaysia , pembangunan modal insan adalah usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan bagi melahirkan rakyat yang berpendidikan , berkemahiran dan seterusnya berkebolehan membantu .
Antara kepentingan pembangunan modal insan adalah seperti yang berikut :
- Menjana pendapatan negara.
- Pembangunan negara pada masa akan datang .
- Penentu kejayaan dasar-dasar kerajaan seperti WaWasan 2020 .
- Membantu kerajaan dalam membangunkan negara .
PENGAJARAN DAPAT KITA BELAJAR....
Kerajaan hendaklah terus melaksanakan program tentang modal insan terhadap masyarakat supaya dapat melahirkan individu yang berteteampilan dari aspek pengetahuan , kemahiran dan pembentukan sikap .
SISTEM PENDIDIKAN
Sistem
pendidikan merupakan tunjang pembangunan negara. Sistem ini telah
menyediakan wadah atau saluran ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada
generasi kini bagi memacu pertumbuhan ekonomi dan kemakmuran negara.
Sistem pendidikan di Malaysia terus berusaha memastikan setiap
kanak-kanak mendapat peluang pendidikan yang sesuai pada masa yang
tepat, iaitu sejak lahir hingga ke alam kejaya. Kerajaan telah melakukan
transformasi dalam sistem pendidikan negara. Struktur sistem pendidikan
di Malaysia dan amalan sistem pendidikan berprestasi tinggi adalah
antara perubahan dan transformasi yang ingin dicapai setanding dengan
negara maju lain.
Sesungguhnya, kejayaan sistem pendidikan ialah hasil kegigihan dan
dedikasi para guru, pengetua, pentadbir, pegawai dan kakitangan sokongan
sekolah. Mereka aialah kumpulan yang menjadi teras kekuatan dalam
Kementerian Pendidikan sejak dahulu lagi. Bakti kumpulan ini tidak dapat
disangkal oleh mana-mana pihak. Dalam tempoh lebih 55 tahun Malaysia
mencapai kemerdekaan, peningkatannyang ketara dapat dilihat dalam
pelbagai peringkat pendidikan.
Sistem pendidikan Malaysia adalah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, iaitu :
Matlamat pendidikan di Malaysia adalah bertujuan untuk :
- melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu.
- melahirkan insan beriman , berakhlak mulia , berilmu , berketerampilan dan sejahtera.
- menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara.
- memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia.
PERINGKAT DAN TEMPOH PENDIDIKAN
Langkah yang diambil termasuklah yang berikut:
(a) Memastikan peringkat dan tempoh pendidikan selari dengan amalan sistem pendidikan berperestasi tinggi
(b) Pemberian bantuan yang lebih bersasaran dan berasaskan keperluan serta bantuan lain kepada pelajar dan sekolah.
Peringkat pendidikan
Sistem
pendidikan terbahagi kepada lima peringkat iaitu prasekolah, rendah,
menengah, serta lepas menengah. Sistem pendidikan formal selama 12
hingga 13 tahun (tidak termasuk pendidikan prasekolah) sebelum mengikuti
pendidikan tinggi.
Pendidikan Prasekolah
Pendidikan
prasekolah ialah temooh yang mencukupi kepada kanak-kanak untuk
mengembagkan potensi intelek, rohani, emosi da jasmani sebagai
persediaan sekolah rendah.
(a) Pendidikan prasekolah untuk kanak-kanak berumur antara 4 hingga 5 tahun
(b) Pusat jagaan harian untuk kanak-kanak yang kurang daripada 4 tahun.
(b) Pusat jagaan harian untuk kanak-kanak yang kurang daripada 4 tahun.
No comments:
Post a Comment